Blog

Napój bogów czy zbędna używka? Co z tą kawą?!

Napój bogów czy zbędna używka? Co z tą kawą?!

Kawa to ogromnie niedoceniany napój, który przez długie lata był uznawany za używkę oraz przyczynę niektórych chorób, w tym nawet nowotworowych. Aktualne badania naukowe pokazują jednak, że zawarte w niej bogactwo związków fenolowych oraz kofeiny mogą obniżać ryzyko wystąpienia chorób neurologicznych, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2 oraz nagłych incydentów naczyniowych.

Kawa to doskonałe źródło ponad 1000 substancji bioaktywnych z których największe znaczenie ze zdrowotnego punktu widzenia mają przeciwutleniacze reprezentowane przez polifenole, a wśród nich kwas chlorogenowy, katechiny, flawonole, kwasy fenolowe i kwas chinowy. Ich prozdrowotne działanie polega przede wszystkim na neutralizacji wolnych rodników i redukcji stresu oksydacyjnego. Kofeina z kolei zwiększa ciśnienie tętnicze krwi oraz pobudza ośrodkowy układ nerwowy. Wrażliwość kofeinowa każdego z nas zależy od polimorfizmu genu CYP 1A2, który jest jednym z izoenzymów cytochromu CYP 450. U osób, które posiadają allel CYP 1A21A metabolizm kofeiny zachodzi szybciej przez co nosiciele tego genu mogą nie odczuwać negatywnych skutków jej działania, ale i mogą nie odczuć jej pobudzającego działania. U osób z allelem CYP 1A21F kofeina metabolizowana jest wolniej, jej metabolity działają znacznie dłużej skutkując drażliwością, przyspieszoną akcją serca, niepokojem, problemami ze snem, czy lękami. Ze względu na osobnicze różnice między poszczególnymi osobami działanie kofeiny musi być rozpatrywane indywidualnie. Oprócz predyspozycji genetycznych ważne są także przyzwyczajenia, gdyż regularne spożywanie kawy zmniejsza siłę jej oddziaływania na organizm. Dlatego jeśli obawiacie się, że kawa odwadnia to możecie być spokojni, bo jak pokazują badania osoby regularnie spożywające kawę nabierają swego rodzaju tolerancję na ten napój przez co efekt moczopędny jest słabszy.


Mówiąc o umiarkowanym spożyciu kofeiny poruszamy się wokół wartości 400 mg dziennie, czyli:

  • około 4 filiżanek espresso,
  • 2-4 kaw parzonych
  • 3-6 kaw rozpuszczalnych
  • 4 kaw z mlekiem bazujących na espresso

Filiżanka kawy niejedną ma wielkość, a od niej właśnie zależy ilość kaw, które możemy spożyć. Najmniejszą objętość ma espresso serwowane w porcjach od 25 do 50 ml, największą z kolei americano, której objętość może sięgać nawet 400 ml. W przeliczeniu na 1 ml espresso charakteryzuje się największą dawką kofeiny, jednak jej mała objętość sprawia, że ilość spożyta z jedną porcją to około 80-120 mg. Americano wydaje się być kawą delikatniejszą, jednak jej większa objętość sprawia, że jednorazowo przyjęta dawka kofeiny to nawet 350 mg. Wszystkie te wartości są jednak umowne ponieważ jak pokazują szkockie badania istnieje ogromna rozbieżność w kawach espresso zakupionych w 20 restauracjach – od 50 do ponad 300 mg na filiżankę. Zawartość kofeiny w kawie będzie dodatkowo zależne od ziarna kawy. Jak się okazuje ziarna robusty mogą zawierać nawet dwukrotnie więcej związku, niż arabiki.


Jak nie powinniśmy pić kawy? Jeśli zależy nam na prozdrowotnym działaniu kawy warto wiedzieć, że dodanie mleka, cukru, czy tłuszczu może zmniejszać zawartość w niej dobroczynnych polifenoli obniżając jej właściwości przeciwutleniające.

Jakich pozytywnych efektów możemy spodziewać się po regularnych spożywaniu kawy?

✔ zwiększa sprawność myślenia ✔ znosi zmęczenie fizyczne i psychiczne ✔ skraca czas reakcji ✔ spożywana regularnie może nieznacznie obniżać ciśnienie krwi ✔przyspiesza perystaltykę przewodu pokarmowego wpływając na przyspieszenie procesu trawienia ✔ łagodzi migrenowe bóle głowy ✔ może przyczyniać się do zahamowania rozwoju cukrzycy typu 2 ✔ może zmniejszać częstość zapadania na chorobę Parkinsona oraz Alzheimera ✔ zmniejsza częstotliwość ataków duszności przy astmie ✔ zmniejsza ryzyko wystąpienia kamicy żółciowej


A jakie znaczenie ma kawa dla osób trenujących i chcących schudnąć?

Jak pokazują badania przeprowadzane na sportowcach kofeina zmniejsza uczucie zmęczenia spowodowanego wysiłkiem beztlenowym. Wynika to ze względu na to, że kofeina wykazuje aktywność antagonistyczną względem receptorów adenozynowych. Skutkiem takiego działania jest zniesienie odczuwalności bolesności mięśniowych podczas wysiłku fizycznego, poprawa nastroju, zwiększenie motywacji oraz koncentracji, a także przyspieszenie akcji serca, rozszerzenie oskrzeli oraz wzrost ciśnienia. Pozytywne działanie kofeiny przyczynia się do zniesienia zmęczenia co skutkuje podniesieniem spontanicznej aktywności fizycznej, a tym samym wzrostem zapotrzebowania energetycznego w ciągu dnia. Ponadto dochodzi do wzrostu aktywności katecholamin i wpływu na cAMP co zwiększa lipolizę i w niewielkim stopniu przyczynia się do skuteczniejszej redukcji tkanki tłuszczowej. Zalecaną ilością kofeiny przed treningiem jest dawka 3 mg/ kg masy ciała na 30-40 minut przed planowanym wysiłkiem. Większe dawki mogą pogarszać wyniki treningowe.

Biorąc pod uwagę złożoność składu kawy oraz jej osobnicze działanie uzależnione od stanu zdrowia, predyspozycji genetycznych, czy smakowych trudno jest określić jedną idealną porcję kawy, która zadowoliłaby oczekiwania każdego z nas. Warto jednak pamiętać, że kawa może być doskonałym urozmaiceniem codziennej diety, może przysporzyć nam wiele korzyści, jednak przedawkowanie może nieść ze sobą ryzyko fatalnych skutków ubocznych.

A my tylko dodamy, że kawa w naszym Studio jest pyszna, tania, świeżo mielona i przy uzbieraniu 9 pieczątek za jej zakup, kolejna - DARMOWA! ;)

kawa2 blog



Barbell Club

Barbell Club to kameralne Studio Treningu Funkcjonalnego i Siłowego usytuowane w sercu Żoliborza i oferujące najwyższej jakości trening.

Zapraszamy!

Kontakt

Godziny otwarcia

PON - PT 6:00-14:00 i 16:00-22:00
SOB I NIE - 8:30 - 13:00

  • Facebook
  • Instagram