Blog

"Często i mało czy rzadziej i dużo?" Czyli o częstotliwości spożywanych posiłków.

"Często i mało czy rzadziej i dużo?" Czyli o częstotliwości spożywanych posiłków.

Jednym z pierwszych kroków przy zmianie sposobu odżywiania jest praca nad regularnością spożywanych posiłków. Istnieje popularne przekonanie, że idealnym rozwiązaniem żywieniowym jest spożywanie pięciu niewielkich posiłków dziennie zamiast trzech obfitych. Czy faktycznie częste jedzenie przynosi tak niewymierne efekty jak to się powszechnie uważa?

Schoenfeld i wsp. wzięli pod lupę 327 artykułów naukowych dotykających problemu częstotliwości spożywanych posiłków wyłaniając spośród nich 15, które spełniały założone przez autorów kryteria. Porównano zależności pomiędzy ilościami zjadanych posiłków, a zmianą parametrów takich jak całkowita oraz beztłuszczowa masa ciała, poziom tkanki tłuszczowej oraz procentowa zawartość tkanki tłuszczowej.

Pomimo tego, że zmiana masy ciała w analizowanych badaniach wynosiła od 0,76 kg do 4,41 kg to nie odnotowano szczególnych różnic między spożywaniem od jednego do dwóch posiłków, trzech do czterech posiłków, a pięcioma posiłkami. W przypadku beztłuszczowej masy ciała wyniki okazały się niejednoznaczne zatem trudno wskazać jakiekolwiek powiązanie między nią, a ilością spożywanych posiłków. Przeciwne wyniki uzyskano w przypadku tkanki tłuszczowej. Jak pokazują przeanalizowane badania, większe procentowe spadki tkanki tłuszczowej są proporcjonalne do rosnącej ilości posiłków w ciągu dnia. Wyniki jednego z badań sugerują, że zwiększona częstotliwość posiłków może być istotna w przypadku sportowców oraz osób aktywnych fizycznie.

blog artykuł

Jeżeli zatem zastanawiasz się ile posiłków powinieneś spożywać, a uzyskane wyniki badań nie są dla Ciebie wystarczająco satysfakcjonujące pozwól, że dodam kilka słów od siebie. Jak widać na ten moment nie ma wiarygodnych dowodów, które potwierdzałyby iż jedzenie pięciu zamiast trzech posiłków w ciągu dnia powoduje tzw. podkręcenie metabolizmu. Pewne jest jednak to, że Twój sposób odżywiania musi być w pełni dostosowany do Ciebie i dlatego masz wolną drogę wyboru na którą z opcji się decydujesz. Jeżeli zauważasz, że czujesz się lepiej jedząc cztery posiłki dziennie, a do tego organizacyjnie taka opcja sprawdza się u Ciebie dobrze to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zdecydować się właśnie na nią. Postaraj się nie podchodzić do kwestii jedzenia zero jedynkowo.

Każdy z nas jest inny, każdy trochę inaczej 

zaczyna dzień, spędza go i kończy, lubimy coś innego, mamy własną wizję siebie i właśnie dlatego odżywianie każdego z nas będzie się w mniejszym czy większym stopniu różnić. Poświęć sobie kilka minut i zaplanuj swoje odżywianie zgodnie z własnymi odczuciami, a nie odczuciami innych.



Barbell Club

Barbell Club to kameralne Studio Treningu Funkcjonalnego i Siłowego usytuowane w sercu Żoliborza i oferujące najwyższej jakości trening.

Zapraszamy!

Kontakt

Godziny otwarcia

PON - PT 6:00-14:00 i 16:00-22:00
SOB I NIE - 8:30 - 13:00

  • Facebook
  • Instagram